Hobby Arteterapia Biblioterapia Decoupage Kartki Origami klasyczne i płaskie Scrapbooking Iris folding Teabag folding

Arteterapia

niedziela, 14 listopada 2010

III zabawy plastyczne

1.      Zaczarowana dłoń
a) Odrysowujemy swoją dłoń na kartce. Następnie zastanawiamy się do czego jest podobna i w co można ją zamienić? Dorysowujemy do dłoni/na dłoni to co nam przypomina z czym się kojarzy lub w co chcemy ją zamienić.
b) Odrysowujemy swoje dłonie na kartce, następnie kserujemy w 2-3 kopiach i wycinamy każdą. Układamy dłonie na kartce i komponujemy obrazek, można coś dorysować lub domalować.
c) Na wspólnej kartce odrysowujemy lub układamy kompozycję z wyciętych dłoni.

2.      Zaczarowane plamy
a) Praca obejmuje dwa etapy: wykonanie barwnej plamy oraz dorysowanie do niej skojarzeń. Plamę można wykonać przez położenie na kartce kilku kropel tuszu i rozdmuchanie go przy pomocy słomki w różne strony. Kiedy prace wyschną, oglądamy je obracając w różne strony. Każdy dorysowuje flamastrem potrzebne elementy, pogrubia linie eksponując w ten sposób temat pracy.
b) Kartkę składamy na połowę. Jedną część nakrapiamy tuszem i przykrywamy drugą częścią kartki. Po rozłożeniu uzyskamy dwie identyczne plamy, do których dorysowujemy skojarzenia.
c) Tusz możemy rozlać na górnej powierzchni kartki i przechylając kartkę w dół, utworzyć różnego rodzaju zacieki, które wykorzystamy do tworzenia dowolnych obrazów.

3.      Dziwne plamy
Nakładamy na folię grubą warstwę farby i malujemy barwne plamy w różnych kolorach i nieokreślonych kształtach. Następnie przykładamy do folii kartkę i przyciskamy lekko do nałożonej farby. Na koniec odwracamy powstałą kompozycję – plamy rozleją się między folią a kartonem i stworzą ciekawe zestawienia kolorystyczne. Zadaniem jest wyobrażenie sobie, co powstało w ich kompozycji i określenie tematu pracy. Na zakończenie dorysowujemy markerem brakujące elementy.

4.      Kreatywny obrazek
Uczestnikom dajemy karton i kolorowe kawałki papieru (przypadkowe kształty). Prosimy o wybór kilku skrawków i naklejenie w dowolnym miejscu na kartce. Nie wolno używać nożyczek do stworzenia jakiegoś kształtu. Po naklejeniu uczestnicy przyglądają się pracy i zastanawiają, czy powstałe wzory czegoś im nie przypominają, do czegoś nie są podobne. Pracę można dowolnie obracać. Następnie dajemy pisaki aby dorysować kreski do naklejonych elementów, żeby powstało „coś” . Autorzy prac nadają ciekawy tytuł.  Urządzamy wystawę a twórcy opowiadają o swoich pracach.

5.      Guzikowo
Uczestnicy wybierają po kilka guzików i przyklejają je do kartki. Po przymocowaniu guzików domalowują farbą (lub pastelowymi kredkami) linie i plamy, które wraz z guzikami tworzą określoną całość. Każdy nadaje swojej pracy tytuł i przykleja na brystol lub tekturę i w ten sposób je oprawiamy.

6.      Portret
Czytamy wiersz Anetty Dobrakowskiej pt. „Portret”.
Marzę ciągle o portrecie.
Może go namalujecie?
Twarz mam trochę nietypową,
garderobę kolorową.
Kto mnie widzi - ten się śmieje!
To z sympatii - mam nadzieję!
To, co noszę na swej głowie
przypomina ciut sitowie.
Więc uwielbiam kapelusze,
toczki, czapki, pióropusze.
Teraz bierzcie kredki, karton,
namalujcie mnie, bo warto.
Zadaniem uczestników jest narysowanie postaci z wiersza według własnych wyobrażeń. Po zakończeniu pracy następuje prezentacja i opis wyglądu każdej narysowanej postaci.

7.      Tajemniczy stwór
Prowadzący prosi, by uczestnicy zajęć przygotowali kartki i mazaki i mówi:
- „Bierzemy jeden mazak do ręki i rysujemy na kartce jakąkolwiek linię krzywą, jaka nam tylko przyjdzie na myśl”.
- „Następnie bierzemy drugi mazak i nim wykonujemy inną dowolną linię”.
Na wszystkie pytania o to, jaka to ma być linia, odpowiada: „Jaka ci przyjdzie na myśl".
- „Ostatnim mazakiem rysujemy ostatnią linię, ale tak, aby utworzyć, wykorzystując wszystkie pozostałe - jakieś nieistniejące zwierzę, wymyślone przez was. Mamy po prostu z tych trzech kolorowych linii stworzyć dziwnego stwora”.
Kiedy wszyscy uczestnicy narysują swojego wymyślonego stwora, zachęcamy, by wymyślić:
a) Nazwę dla stwora - może być również imię.
b) W jakim środowisku żyje: wodnym, wodno - lądowym, w powietrzu, w /na/ ziemi, a może w mieszanym?
c) Czym się odżywia?
d) Jakiego rodzaju dźwięki wydaje?
e) Jakiej jest wielkości?
f) Czym jest pokryte (futro, pióra czy łuski)?
g) Czy odznacza się jakimiś szczególnymi zdolnościami?
h) Jakie ma trzy podstawowe cechy charakteru / uosobienia /, czy jest sympatyczny, miły czy raczej agresywny i groźny dla człowieka? Jaki jest?
Np. NUDZIARZ KRÓTKONOGI PLAŻOWY
Żyje w środowisku wodnym, w godzinach 8-20, potem w środowisku lądowym.
Je stare puszki po konserwach i butelki zostawione na plażach. Jest jak sama nazwa wskazuje znudzony, powolny, ciągle senny, ale miły dla ludzi.
Uczestnicy zajęć prezentują swoje wymyślone stwory. Na koniec organizujemy wystawę prac

8.      Konstelacje
Rysujemy określoną liczbę kropek na kartce w dowolnym ułożeniu. Zadaniem jest połączyć te kropki, w ten sposób, aby powstały konstelacje gwiazd, którym później trzeba nadać nazwy.

9.      Różne tematy
Rysujemy do tematu podanego przez prowadzacego.
Przykładowe tematy: co śni się słonku, tańczące domy, drzewo, które zamiast gałęzi ma ręce, zamek z muszli, smutek, radość, zimno, ciepło, tęczowy kot, kredki, które były wężami,
rośliny rosnące w nieskończoność, martwe przedmioty ożyły.

10.  Łączenie punktów
Każdy z uczestników zaznacza na swojej kartce dwanaście punktów w dowolnym układzie. Następnie wymieniają się kartkami. Ustalamy, jaki rodzaj rysunków ma powstać, np. sprzęty kuchenne, twarz, samochód, drzewo, wspomnienie z wakacji. Zadaniem każdego jest połączenie ze sobą punktów w jeden rysunek.

11.  Kolaż
Każdy zaczyna pracę od wycięcia kształtu głowy - ludzkiej lub zwierzęcej z czasopisma. Następnie wybiera inne elementy nadające się do naklejenia na wybraną formę w miejsce oczu, uszu, włosów.

12.  Fotomontaż
Wycinamy z makulatury ciekawe fotografie zwierząt, roślin, ludzi, a następnie rozkładamy je na stoliku i przeglądamy, zastanawiając się, które elementy z poszczególnych zdjęć wykorzystamy do stworzenia naszego fotomontażu (np. głowa zwierzęcia, tułów człowieka, nogi stołu). Obmyślamy scenkę bajkową dla nowo powstałego bohatera i dorysowujemy brakujące elementy kredkami.

13.  Kreska i słowo
Uczestnicy dobierają się w pary. Zadaniem każdej pary jest wykonanie rysunku przedstawiającego jakieś wydarzenie odbywające się w miejscu zasugerowanym przez prowadzącego. Dla każdej pary jest to inne miejsce - informuje o tym napis w górnym rogu kartonu (np.: W przestrzeni kosmicznej, W głębinach morskich, Gdzieś w Europie, W Królestwie Pszczół, W Polsce, W Republice Krasnali, W ZOO). Rysunki są tworzone przez partnerów jednocześnie, ale bez porozumiewania się. Nie wolno używać podczas rysowania żadnych słów.
Po ukończeniu rysunki umieszczamy obok siebie, tak aby wszyscy zapoznali się z wykonanymi pracami. Następnie każda para opowiada krótko, co „zdarzyło” się na ich rysunku, starając się stworzyć ciekawą, sensowną opowieść.
Na zakończenie wszyscy tworzą  jedną, wielką opowieść, biorąc za jej podstawę treści poszczególnych rysunków.

Literatura:
1.Atrakcyjne zajęcia świetlicowe i kółka zainteresowań. Pod  red. Małgorzaty Pomianowskiej. Warszawa 2007
2.Babicka, Lucyna. Pomysły na nagłe zastępstwa. „Biblioteka w Szkole” 2005 nr 4
3.Brosche, Heidemarie. 170 gier i zabaw w domu i w podróży. Wrocław 2001
4.Chomczyńska – Miliszkiewicz, Mariola; Pankowska, Dorota. Polubić szkołę. Warszawa 1998
5.Jąder, Mariola.Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię. Kraków 2005
6.Małgorzata, Nowak. Ćwiczenia i zabawy rozwijające myślenie twórcze. [online] [dostęp 26.03.2009] Dostepny w Internecie http://www.poradnia.wroclaw.pl/czytelnia/jak_rozwijac_uzdolnienia/cwiczenia_rozwijajace_tworcze_myslenie.pdf
7.Nęcka, Edward. Trening twórczości. Kraków 1998
8.Pietrasiński, Zbigniew. Myslenie twórcze. Warszawa 1969
9.Porządek i przygoda - lekcje twórczości. Część 1. Warszawa 1997
10.Rojewska, Jolanta. Grupa bawi się i pracuje. Wrocław 2000

KOLOROWY TEST

Nazwij kolory, jakich użyto do napisania poniższych wyrazów. Zrób to w ciągu 15 sekund.

ŻÓŁTY NIEBIESKI POMARAŃCZOWY CZARNY CZERWONY   ZIELONY FIOLETOWY ŻÓŁTY CZERWONY POMARAŃCZOWY ZIELONY CZARNY NIEBIESKI CZERWONY FIOLETOWY ZIELONY NIEBIESKI POMARAŃCZOWY

Jakiś problem? To tylko konflikt pomiędzy półkulami mózgowymi…

Prawa – próbuje nazwać kolory

Lewa – analizuje definicje wyrazów

Propozycje gier i zabaw do wykorzystania podczas zajęć z dziećmi i młodzieżą.

I.   Zabawy rozwijające umiejętności:

Płynność czyli łatwość, z jaką produkuje się pomysły i rozwiązania;
Oryginalność, czyli umiejętność znajdowania wyjątkowych, nietypowych rozwiązań;Elastyczność, czyli zdolność do reagowania na nowe okoliczności, do szybkiej zmiany sposobu działania; 
Dopracowanie, czyli umiejętność przekształcania i korzystania z doświadczenia.

1.      Co można zrobić z?
Znajdujemy   jak największą  ilość różnych zastosowań (także bardzo nietypowych) dla przedmiotów np:
- kubek
- gazeta
- cegła
- druciany wieszak
- spinacz biurowy
- ołówek
- trociny (w nieograniczonych ilościach)
- puszka po zielonym groszku
- przestarzała książka w sztywnej oprawie
Zastosowania mogą być ciekawe np. kubkiem wycinamy ciasto na pierogi, odrysowujemy owale itp.

2.      Jak to zrobić?
Wymyślamy  jak  można oryginalnie (w niecodzienny sposób) rozbić jajko i oddzielić żółtko od białka.

3.      Wszystko jest możliwe (według E. de Bono)
Należy  napisać litery alfabetu od A do Z a następnie dla każdej litery dopisać kilka przykładowych zawodów
np. Adwokat, analityk, aptekarz, architekt
Następnie wybieramy przypadkowy zawód i stawiamy odważne cele związane  z tym zawodem np.
„Dom można zbudować w 1 dzień” i staramy się znaleźć sposoby rozwiązania tego zadania.
Dodatkowo można wybrać inne zawody i zastanowić się czy mogą one w jakiś sposób okazać się pomocne przy realizacji postawionych celów.

4.      Komunikowanie się.
Szukamy sposobów w jaki sposób można się komunikować, należy stworzyć jak najdłuższą listę np. sygnały dymne, na migi itd.

5.      Co by było gdyby?
Pomyśl co by się działo gdyby np.
- drukarki drukowały na biało
- ludzie zyskali zdolność przechodzenia przez ściany
- mieszkania były na palach.

6.      Zalety
a) Piszemy jak najdłuższą listę przymiotników w stopniu wyższym: szybszy, jaśniejszy, słodszy…
b) Zastanów się w połączeniu z jakimi przedmiotami cechy takie stanowiłyby zaletę.
c) Pomyśl nad sposobami osiągnięcia takich zalet.

7.      Projektant
a)Wypisujemy wady i zalety kubka do picia
b) Projektujemy własny kubek (rysunek)

8.      Słowo –rzecz
Znajdujemy jak najwięcej  zwierząt, których nazwa oznacza również rzecz
np. zwierzę: wąż – rzecz: wąż ogrodowy

9.      Słowa ze słowa
Ze słowa np. PARASOL należy utworzyć z jak najwięcej słów, za każdym razem używając tylko takich liter, które w nim występują

10.  Dwa w jednym
Dzielimy uczestników na grupy. Zadaniem każdej jest napisanie jak największej liczby wyrazów, w których ukryty jest inny wyraz np. gru-dzień, Kwie-cień, Wer-salka.

11.  Skojarzenia
a) Podajemy pierwsze i ostatnie słowo, miedzy nimi należy wstawić słowa kojarzące się z poprzednim i następnym aby dojść do ostatniego. np  morze C woda C fale C loki C włosy C głowa
Przeprowadź wywód rozpoczynając od słowa np. ogródek do Mars (planeta)
b) Podaj jak najwięcej słów, które kojarzą się np. ze słowem BIAŁY
BIAŁY jak śnieg, mleko itp.

12.  Jak najwięcej …
Podajemy nazwy jak największej liczby np.
a) Kuchennych narzędzi do przygotowania posiłku.
b) Miast zaczynających się na literę P.

13.  Znalazcy… rymów
Znajdujemy jak najwięcej rymów do słów np. SCHODY, CIEKAWY itp.

14.  Śmieszne rymy
Rymujemy krótkie zdania, zaznaczamy, że mają one być pozbawione sensu. Podajemy zdanie, akcentując szczególnie jakiś wyraz, do którego trzeba dobrać rym, a uczestnicy znajdują śmieszny ciąg dalszy np. Siedziała kawka na dachu – Nie umiała latać najadła się strachu.

15.  Imienne rymowanki
Tworzymy  rymy do imion. Utrudnieniem będzie połączenie imienia i jakieś cechy charakteru np. To jest Tomek, co zbudował z klocków domek.

16.  Rymowanka kulinarna
Dzielimy uczestników na grupy. Zadaniem grup jest stworzenie zdań zawierających rymy związane z częścią ciała i jakąś potrawą, np.: Moje palce lubią chleb ze smalcem.

17.  List z wakacji
Uczestnicy dzielą się na grupy. Podajemy/zapisujemy 10 dowolnych słów, mało związanych z tematem np. pudełko, węgiel, grabie, żaba, oczy, krokodyl, cegła, drut, dentysta, szalik.
a) Zadaniem każdej grupy jest napisanie listu z wakacji do rodziców (kolegi, cioci)wplatając w tekst wszystkie  podane wyrazy.
b) Grupa wycina z gazety 10 dowolnych słów z artykułów prasowych. Dalej postępujemy jak w punkcie a)

18.  Połówkowy wiersz
Przygotowujemy 4 - wersową zwrotkę wiersza Juliana Tuwima ,,Pan Maluśkiewicz i wieloryb". Zwrotka ta została podzielona połowę. Każda z dwóch grup otrzymuje jedną połowę tej zwrotki. Zadaniem uczestników jest - nie znając dokładnie oryginalnej wersji autora - stworzenie własnej, nowej wersji.

19.  Połówki

Wziął łupinkę ...            ... pod pachę,
Zaraz do morza ...        ... się rzucił.
Szybko popłynął ...       ... do Gdyni
i do Warszawy ...          ... powrócił.

- Pierwsza grupa pisze końcówki wersów pierwszej
- Druga grupa dopisuje  jej  początki.
Po zakończeniu pracy następuje prezentacja nowych utworów przez uczestników. Ciekawe efekty można uzyskać łącząc napisane przez uczestników połówki wierszy.
Na zakończenie ćwiczenia odczytujemy oryginalną wersję autorską.

20.  Faszerowany mostek
Wpisujemy słowo składające się z ośmiu do dwunastu liter. Słowo nie powinno zawierać rzadko występujących w języku polskim liter. Piszemy to słowo na swojej kartce z  lewej krawędzi pionowo z góry w dół, a z prawej krawędzi z dołu do góry. Litery po obu stronach są początkowymi i końcowymi literami nowych słów. Każdy w określonym czasie wypisuje nowe słowa. Muszą one wraz z literami przy krawędziach tworzyć  nowe słowa. Po upływie czasu każdy odczytuje utworzone słowa. Odczytywane słowa porównujemy z wypisanymi przez siebie. Jeżeli odczytane słowo znajduje się na kartkach innych trzeba oni wykreślić. Liczymy u kogo pozostało najwięcej nie skreślonych słów.
Przykładowe wyrazy do wykorzystania: literatura, marmolada, kierowca, drogowskaz, malowidło, biblioteka, wakacje.

21.  Kulinarne przepisy
Uczestnicy podzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje od prowadzącego przepis na ciasto, kisiel, krem, budyń itp. Zadaniem każdej grupy jest przekształcenie tego przepisu w ten sposób, aby powstał przepis na zdrowie, szczęście, radość, przyjaźń itp.

22.  Inna perspektywa
Zadaniem uczestników jest opowiedzenie historii jakiegoś przedmiotu, np. papieru, książki, pudełka zapałek, krzesła.

23.  Jeszcze lepsze
Uczestnicy w grupach 3-4 osobowych losują kartki w wypisanymi nazwami przedmiotów np. żelazko, toster, auto, walizka i metodą burzy mózgów zastanawiają się jak je zmienić aby lepiej spełniały swoje zadanie.

24.  Nowe osiedle
W pewnym mieście wybudowano nowoczesne, pięknie usytuowane osiedle mieszkaniowe. Osiedle to ma już swoją nazwę, nie nazwano jednak jeszcze placu, który znajduje się w jego centrum, ani ośmiu ulic, które zbiegają się tam promieniście. Władze miasta odrzuciły dotychczasowe propozycje jako mało oryginalne i nie spełniające podstawowego wymagania sformułowanego przez burmistrza następująco: Nazwy osiedla, placu i ulic mają być ze sobą logicznie powiązane.
Należy wymyśleć wspólnie nazwy osiedla i nazw ulic.

25.  Jedno z dwóch
Uczestnicy losują dwa obrazki lub kartki z nazwami przedmiotów, zwierząt,  obiektów itp. Np. ptak i auto, pianino i drzewo. Następnie próbują stworzyć z nich jedna rzecz, jakiej nie ma w rzeczywistości. Np. nadają jej nazwę np. Autoptak, ptakosamochód i rysują( malują itp.)  powstały twór. Po zebraniu  wszystkich prac tworzymy wystawę a twórcy wypowiadają się na temat swoich wynalazków, słuchamy komentarzy, bawimy się wspólnie.

26.  Gwiazda skojarzeń
Wpisz wokół koła jak najwięcej słów kojarzących się z np. wiosną.

27.  Akrostychy
Utwórz akrostych ze słowa np. WIELKANOC. Do każdej litery dopisz wyraz lub wyrazy kojarzące się z
a) np. Wielkanocą (akrostych nie musi być wierszem).
W-
I-
E-
L-
K-
A-
N-
O-
C-
b) swoim imieniem

28.  Sylaby
a) w ciągu 5 minut wypisz jak najwięcej słów składających się z 3 sylab
b) w ciągu 5 minut wypisz jak najwięcej słów składających się z 4 sylab
c) w ciągu 5 minut wypisz słowa 3-sylabowe kojarzące się z np. jedzeniem
Her-ba-ta, ka-nap-ka itd.

29.  Kreatywne rysowanie
Na kartce rysujemy 24 koła jednakowej wielkości. Należy każde koło przekształcić w rysunek jakiegoś przedmiotu lub postaci. Liczy się pomysłowość i szybkość rysowania.

30.  Kreatywne opowiadania
a) Ułóż zdanie zawierające (po kolei) litery np. B S K A.  np. Brodacz siedzi kaszląc astmatycznie
b) Ćwiczenie w parach: Ułóż opowiadanie zawierające kolejne wyrazy zaczynające się tylko na litery np. W Z.

31.  Wymarzona podróż
Do wykonania pracy wykorzystujemy linie łamane narysowane na tylu kartonach ilu jest uczestników - lub na długiej złączonej kartce. Uczestnicy  rysują wszystko to, co chcieliby zobaczyć podczas podróży. Na zakończenie łączą ze sobą wszystkie prace tak, aby powstała wspólna trasa podróży

32.  Łańcuch skojarzeń
Podajemy pierwsze słowo np. buty. Kolejna osoba szybko mówi słowo które skojarzy się z butami, następna szuka skojarzenia do tego słowa itp.
np. buty – droga – auto – kierownica -  ręce – pierścionek

33. Zagadka
Pokazujemy lub rysujemy obrazek i dajemy czas do wypisania skojarzeń z rysunkiem.


II.   Zabawy integracyjne

1.            Niestety i na szczęście
Pierwsza osoba zaczyna opowieść, opisując w dwóch, trzech zdaniach jakąś ciekawą sytuację. Np. Lena spojrzała na w lustro i niespodziewanie znalazła się w swoim domu sto lat wcześniej. Następny uczestnik podaje kolejne zdanie zaczynając od słowa NIESTETY. Kolejna układa zdanie, które rozpoczyna się słowem NA SZCZĘŚCIE. Opowieść powinna być wartka   i mieć wiele gwałtownych zwrotów akcji.

2.            Prezenty
Uczestnicy siadają w kręgu.  Każda osoba mówi na ucho sąsiadowi z prawej jaki prezent dostanie, a  potem sąsiadowi z lewej co ma zrobić ze swoim prezentem. Następnie po kolei każdy mówi jaki prezent dostał i co ma z nim zrobić.

3.            Chińskie posągi
a) Jedna osoba zastyga w dziwnej pozie, reszta osób naśladuje.
b) ustawiamy się w pary. Jedna osoba jest tworzywem druga rzeźbiarzem. Rzeźbiarz „tworzy” posąg z ze swojego sąsiada dowolnie ustawiając ręce, położenie głowy itp.

4.            Odgrywanie ról.
Prosimy o wyobrażenie sobie scenki. Np. król daje zadanie rycerzowi aby pokonał strasznego smoka. Rycerz boi się potwora, wstydzi się otwarcie do tego przyznać dlatego wymyśla wymówki aby tego uniknąć. Dwie osoby wcielają się w  postaci i odgrywają scenkę.

5.            Uczucia
Siadamy w kręgu. Jedna osoba staje w środku i pokazuje za pomocą mimiki i gestów jakieś uczucie np. złość, smutek wyolbrzymiając to uczucie. Następnie wskazuje osobę z kręgu, z którą zamienia się miejscami. Teraz ona prezentuje uczucie przeciwne do poprzedniego, po odgadnięciu przez grupę obydwóch, pokazuje swoje. Zabawa powtarza się, aż wszyscy wezmą w niej udział.

6.            Potop
Kładziemy na środek sali duży arkusz papieru bądź gazetę, która jest arką. Muszą zmieścić się na niej wszyscy uczestnicy. Za każdym razem gazeta jest zmniejszana, jednak każdy z uczestników musi zmieścić się na arce. Można stawać na jednej nodze, brać się na ręce, na barana itp.

Bibliografia w części drugiej.

Spodobał się blog? Wykorzystasz wskazówki lub zdjęcia w swoich twórczych działaniach? Napisz komentarz. Będzie mi bardzo miło.

czwartek, 29 kwietnia 2010
"Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła" napisała Wisława Szymborska, natomiast tworzenie własnej książki to wielkie wyzwanie i przyjemność pracy twórczej.
poniedziałek, 15 marca 2010
książka jest jak dom z tajemnicami i zakamarkami, w które możesz wejść otwierając drzwi.
poniedziałek, 06 kwietnia 2009

Kwiecień - miesiąc piękny nie tylko ze względu na nazwę kojarzącą się z kwiatami, dawniej używane były również inne nazwy: łżykwiat lub łudzikwiat, zwłaszcza ten łudzikwiat podoba mi się, ale wracając do tematu nareszcie za oknem pierwsze oznaki wiosny. Dlaczego za oknem a nie na łonie natury oglądam i podziwiam wiosnę? Mnogość zajęć, praca w szkole, zastępstwa które chętnie wzięłam i tak dalej... Jednak warsztaty na których powstawały historie przedmiotów i niecodzienne książki rekompensują brak kontaktu z przyrodą (myślę, że chwilowy).

Zacznijmy od początku...
Na warsztatach spotkały się nauczycielki, które chcą się twórczo rozwijać i wykorzystywać swoją wiedzę i umiejętności na zajęciach z uczniami.

Temat warsztatów: O czym rozmawiają przedmioty.
Tworzenie opowiadań. Projekt i wykonanie książki artystycznej.

Uczestniczki wybierały z listy - przedmioty, takie o których chciały napisać historię, następnie z ogólnie dostępnych materiałów stworzyły książki. Książki niezwykłe, artystyczne. A wyglądało to tak:

książka artystyczna

Przy pierwszym stoliku panie postanowiły działać razem: "Wspólnie piszemy opowiadanie o zabawkach a nasza książeczka przyjmie kształt... misia."

Tutaj każda praca powstaje osobno.

Na tym stoliku leżą potrzebne akcesoria do powstania książek. I najważniejsze: książka z której zaczerpnięto pomysł warsztatów.

książka artystyczna

Z tych materiałów, pozornie zwykłych: tektury, kartony, papier pakowy, papier ksero, czasopisma a nawet folia powstawały prace.

książka artystyczna

Historia napisana. Elementy przygotowane do naklejenia.

Kolejna strona książki w kształcie słodkiego misia.

Autorki zadowolone a książki skończone.

Książeczka z opowiadaniem o krzesłach, które nie chciały stać zapakowane w ciemnym magazynie.

Książka w formacie leporello o wazonie, który stawał się coraz bardziej zadowolony, wtedy gdy wstawiano do niego kolejne kwiaty.

"...Na łące za miastem, tuż na skraju lasu rosły piękne kwiaty. Kwiatami zachwycały się ptaki, ważki, biedronki i wszystkie owady, które zamieszkiwały łąkę. A kwiaty zachwycały się wolnymi ptakami, które wysoko mogły fruwać."  To początek pięknej historii o kwiatach.

W tej książce pt. "Bajdurki z szafy" ubrania nudziły się w szafie.

Na zakończenie warsztatów powstały urocze kartki. Powstała liczna rodzinka Misiaków.

Spodobał się blog? Wykorzystasz wskazówki lub zdjęcia w swoich twórczych działaniach? Napisz komentarz. Będzie mi bardzo miło.

O autorze
Darmowy licznik odwiedzin
licznik odwiedzin
Tekst alternatywny